Luento 2
Tämän kerran luentomme aiheena oli innovaatio, innovointi ja
muutosten johtaminen. Meidän mielestämme innovaatio on uuden prosessin tai
tuotteen luominen ja uusia ideoita. Luennolla sitten saimme vahvistuksen, että
olimme ajatelleen kutakuinkin oikein. Uutena tietona tuli, että innovaatiot
jaetaan kahteen luokkaan: radikaaleihin ja uudistaviin innovaatioihin. Omia
kokemuksia innovaatioiden kehittämisestä meillä ei ole vielä, mutta olemme
käyttäneet uusia innovaatioita paljonkin, esimerkkinä vaikka älypuhelimet.
Teoriaosan jälkeen katsoimme videon Charles Leadbeaterin
puheesta (http://www.ted.com/talks/charles_leadbeater_on_innovation.html),
jossa hän puhui innovaatioista. Hän käsitteli puheessaan sitä, että nykyään
monet innovaatiot syntyvät kuluttajilta itseltään eikä niinkään yrityksiltä. Kuten
maastopyörän kehittivät eräät nuoret, jotka olivat kyllästyneet sen aikaisiin
pyöriin ja alkoivat sitten kehittää maastopyörää. Charles korosti sitä, että
aina välttämättä eivät isot yritykset kehitä uusia innovaatioita vaan ne
tulevat kuluttajilta. Lisäksi eräs mielenkiintoinen fakta esiintyi myös videolla.
Charles kertoi että monet keksinnöistä syntyvät ns. vailla isompaa
käyttötarkoitusta, kuten tekstiviestejä keksittäessä ei vielä osattu odottaa
yhtään millainen buumi niistä vielä syntyy. Vasta suuremman luokan käytön
jälkeen keksiöillekin selvisi miten ison asian he olivat keksineet.
Seuraavaksi käsittelimme innovointia. Innovointi on
innovaatiotoimintaa, joka edistää innovaatioiden syntymistä. Nykyään yritysten
ympäristöt ovat enemmän dynaamisia ja liikkuvia ja tämä edesauttaa uusien
innovaatioiden syntymistä. Innovointia estää esimerkiksi ns. paikalleen
jämähtäneet ihmiset, jotka eivät pidä muutoksesta ja ovat kaikkea muutosta
vastaan. Keskustelua heräsi luennolla paljon lääkkeiden patentoinnista, että
nämä patentit estävät lääkkeiden kehittämistä.
Kurssimme kirjassa (Managing & Organizations, Clegg, S.
- Kornberger, M. - Pitsis, T, Kolmas painos 2011, s.378) innovaatiosta
kerrotaan, että uusia innovaatioita tarvittaisiin uuden maailman, kuten
ilmaston muutokseen ja köyhyyteen. Nykyisin innovaatiot keskittyvät aika paljon
pelkästään teknologisiin innovaatioihin. Tästä olemme ryhmämme kanssa samaa
mieltä. Myös harmillisen usein keskitytään vain hyvin rahaa tuottaviin
innovaatioihin ja jätetään vähemmän tuottavat ideat syrjään.
Kirjassa (Managing & Organizations, Clegg, S. -
Kornberger, M. - Pitsis, T, Kolmas painos 2011) mainittiin myös Henry Ford ja
hänen omistamansa autotehtaat. Monet eivät uskoneet hänen innovaatioihinsa,
mutta hän itse uskoin. Hän kehitti mm. liukuhihnatuotannon. Hän oli aikansa
suuri innovoija ja hänenlaisiaan innovoijia tarvittaisiin maailmaan lisää
ratkaisemaan nykymaailman ongelmia.
Käsittelimme seuraavaksi johtamista. Kaikki johtaminen on
havainnointia. Havainnointiin liittyy paljon havainnointi harhoja kuten
stereotyyppiset oletukset. Näitä kaikkien johtajien tulisi miettiä. Meidän
kokemuksiamme positiivisista havainnointivirheistä on esimerkiksi se, kun
vanhemmat kehuvat pieniä lapsia niin lasten minäkuva kehittyy parempaan
suuntaan. Päinvastaisessa tilanteessa lapsen minäkuva kehittyy huonoon suuntaan
ja lapsi ei välttämättä luota itseensä ja hänellä voi olla myöhemmin elämässään
enemmän vaikeuksia kuin toisella lapsella jota on kehuttu lapsena.
Katsoimme myös videon (http://www.ted.com/talks/james_geary_metaphorically_speaking.html),
jossa James Geary käsitteli puheessaan erilaisia metaforia. Mieliimme jäi
erityisesti se fakta, että käytättäessämme puheessa metaforia saamme kerrottua
asioista paljon laajemmin. Sillä jokainen tulkitsee metaforat omalla tavallaan.
Mielenkiintoista oli ryhmien ja yksilöiden johtamisten ero.
Kirjassa (Managing & Organizations, Clegg, S. - Kornberger, M. - Pitsis, T,
Kolmas painos 2011) kerrotaan, että nykyään tehdään entistä enemmän töitä
ryhmissä, koska päätöksenteko on joustavampaa ja saadaan todennäköisemmin paras
lopputulos, kun kaikkien ideat ovat mukana. Toisaalta ryhmätyö voi koitua
turhauttavaksi, kun voi tulla erilaisia konflikteja ryhmän sisällä. Ehkä
tämänkin takia meidän luennoilla tehdään paljon ryhmätöitä, jotta oppisimme
toimimaan ryhmässä tulevaisuutta ajatellen.
Toinen asia, mikä saattaa vaikuttaa ryhmän päätöksen tekoon,
on ryhmäpaine. Tähän liittyen katsoimme myös videon (http://www.youtube.com/watch?v=qA-gbpt7Ts8),
jossa huomasimme miten ryhmän paine vaikuttaa yksilöiden päätöksen tekoon. Ryhmän
päätökseen saattaa myöntyä vaikka itse pitäisi toista asiaa oikeana. Mutta aina
ryhmän paineella ei ole negatiivisia vaikutuksia, vaan ryhmäpaine saa ihmisiä
myös parantamaan suorituksiaan, sillä kukaan ei halua olla se ryhmän heikoin
lenkki.
Katsoimme myös mielenkiintoisen videon siitä mihin
pahimmillaan ryhmän paine tai auktoriteetit voivat johtaa (http://www.youtube.com/watch?v=pdb20gcc_Ns).
Tämä Milgramin koe oli tuttu jo allekirjoittaneelle entuudestaan lukion
opinnoista, mutta muille tämä oli uusi tuttavuus. Hämmästyimme siitä, että
suurin osa koehenkilöistä ”antoi” jopa tappavan sähköiskun toiselle
koehenkilölle, vaikka toinen koehenkilö vaati lopettamaan. Tästä selvisi miten
kova voi olla auktoriteetin voima ja se saa ihmiset tekemään sellaisia asioita
mitä eivät varmasti normaalisti tekisi. Keskustelimme siitä, että antaisimmeko
itse tappavan sähköiskun, niin emme antaisi. Heräsi kysymys kuitenkin siitä,
että nyt kun tiedämme kokeen lopputuloksen, niin emme ehkä osaa arvioida siten
tätä oikein. Ja jos auktoriteetti oikeasti sattuisi meidän taaksemme, niin emme
osaa sanoa mitä sitten kävisi.
Keskustelimme luennon lopuksi siitä, että ovatko
epäeettisesti käyttäytyvät ihmiset pahoja. Ryhmämme mielipide on se, että nämä
ihmiset eivät välttämättä ole pahoja, mutta heitä ei välttämättä kiinnosta
yhteinen hyvä ja yhteiset pelisäännöt.
Meidän mielestämme tämän kertaisessa luennossa oli hyvää se,
että sai keskustella asioista ryhmissä. Mutta itse faktatietoja luennolla saisi
olla enemmän. Videot ovat olleet hyvä lisä oppimiseen. Ne avaavat aina uusia
näkökulmia, mitä ei välttämättä tulisi ajatelleeksi normaalilla luennolla.
Kirjoittanut Arttu Ruuska
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti