Johtamisen perusteet 2013: Luento 1.
Johtamisen perusteet 2013-kurssin
oppimispäiväkirja suoritetaan ryhmätyönä ja blogi-muodossa, ja tämä on
päiväkirjamme ensimmäinen blogipostaus. Blogissa tuomme esille muun
muassa kurssilla oppimiamme asioita, tarkastelemme niitä kriittisesti
sekä peilaamme niitä omiin kokemuksiimme johtajista ja johtamisesta.
Ryhmällämme on kurssille monia odotuksia sekä tavoitteita. Odotamme saavamme paljon mielenkiintoista tietoa johtamisesta ja erilaisista johtamisen teorioista, sekä kuinka johtamisen tyylit eroavat eri elämänaloilla. Mielenkiinnon kohteena ovat myös aikamme suuret ja menestyneet johtajat, sekä tieto siitä, mitkä ovat olleet suurimmat syyt heidän menestykselleen. Haluamme oppia myös ymmärtämään johtajuutta, päästä syvemmin käsiksi johtamiseen. Mitä psykologisia, henkisiä ja sosiaalisia asioita ja attribuutteja hyvään johtamiseen ja johtajiin liittyy? Onko hyvillä johtajilla tietyt ominaispiirteet?
On myös mielenkiintoista verrata kurssia ja kurssin sisältöä esimerkiksi puolustusvoimissa käytävään johtajakoulutukseen, sekä urheilumaailmassa esiintyvään johtamiseen ja valmentamiseen. Yhtenä tavoitteena ryhmämme keskustelussa nousi esille myös kurssin läpipääsy.
Itse luennolla pääsimme heti pois omalta mukavuusalueeltamme, kun muodostimme koko ajan uusia ryhmiä, sekä tutustuimme kurssitovereihimme. Tällä haettiin varmasti kurssille parempaa ilmapiiriä, mutta myös haastettiin opiskelijoita toimimaan uusissa ryhmissä. Ryhmätyötaito sekä hyvät vuorovaikutustaidot ovat varmasti yksi tärkeimmistä ominaisuuksista tämän päivän työelämässä. Monien suureksi järkytykseksi myöskään oppimispäiväkirjan tekoon muodostettavia ryhmiä ei saanut itse valita, vaan ryhmät arvottiin. Uuten ryhmään mentäessä oli mielenkiintoista havainnoida, nouseeko joku ryhmässä heti johtajan rooliin ja ottaako joku homman haltuun.
Luennolla tehtäväksi annettiin miettiä minkälainen on hyvä johtaja? Mitä ominaisuuksia hyvältä johtajalta löytyy? Ryhmämme mielestä hyvällä johtajalla on ainakin seuraavat ominaisuudet: on oman alansa asiantuntija, omaa hyvät vuorovaikutustaidot, on motivoiva ja innostava ja saa tätä kautta työntekijänsä venymään parhaaseen mahdolliseen tulokseen, on itse luotettava ja luo luottamusta, on tasa-arvoinen, on hyvä auktoriteetti, huomioi yksilöt ja luo heihin hyvät suhteet, on hyvä ihmistuntija, omaa hyvän paineensietokyvyn, osaa tehdä valintoja ja päättää vaikeistakin asioista, on innovatiivinen ja valmis muutokseen, “jalkautuu kentälle”, eli ymmärtää, että johtaminen ei ole enää vain ylhäältä alas päin suuntautunutta, vaan johtamista ja kommunikointia on pystyttävä käymään joka suuntaan. Listaa voisi jatkaa pidempäänkin, mutta tässä hiukan esimerkkejä joita nousi ryhmässämme esille. Kysyttäessä hyvää johtajaa, kukaan ryhmämme jäsenistä ei osannut nostaa omien kokemuksiensa tai havaintojensa perusteella esille ketään yksittäistä johtajaa. Toivon mukaan jokainen meistä pääsisi vielä toimimaan hyvän johtajan alaisuudessa, tai jopa itse nousta hyvän johtajan asemaan.
Kysymys erilaisista johtajista ja johtajuuden monista vaatimuksista nousi esiin luennolla katsomassamme videossa. Videolla mm. esiteltiin lyhyesti menestynyt yhdysvaltalainen yliopistourheilun valmentaja, jonka johtamistyyliin kuului huutaminen ja kova kielenkäyttö, sekä Zimbabwen nykyinen presidentti Robert Mugabe, jonka politiikan aikana maan talous on romahtanut.
Mitä siis opimmekaan Johtamisen perusteiden ensimmäisellä luennolla? Uutta asiaa ja tietoa ei juurikaan tullut, enemmänkin käytännön asiaa. Kurssimme suuri opiskelija määrä osoitti sen, että niin monta kuin opiskelijoita onkin, niin lähes yhtä suuri määrä on mielipiteitä ja näkemyksiä. Täytyy vain olla avarakatsainen ja valmis oppimaan uutta, ottaa oppia muiden näkemyksistä.
Kirjoittanut: Teemu Kinnunen
Ryhmällämme on kurssille monia odotuksia sekä tavoitteita. Odotamme saavamme paljon mielenkiintoista tietoa johtamisesta ja erilaisista johtamisen teorioista, sekä kuinka johtamisen tyylit eroavat eri elämänaloilla. Mielenkiinnon kohteena ovat myös aikamme suuret ja menestyneet johtajat, sekä tieto siitä, mitkä ovat olleet suurimmat syyt heidän menestykselleen. Haluamme oppia myös ymmärtämään johtajuutta, päästä syvemmin käsiksi johtamiseen. Mitä psykologisia, henkisiä ja sosiaalisia asioita ja attribuutteja hyvään johtamiseen ja johtajiin liittyy? Onko hyvillä johtajilla tietyt ominaispiirteet?
On myös mielenkiintoista verrata kurssia ja kurssin sisältöä esimerkiksi puolustusvoimissa käytävään johtajakoulutukseen, sekä urheilumaailmassa esiintyvään johtamiseen ja valmentamiseen. Yhtenä tavoitteena ryhmämme keskustelussa nousi esille myös kurssin läpipääsy.
Itse luennolla pääsimme heti pois omalta mukavuusalueeltamme, kun muodostimme koko ajan uusia ryhmiä, sekä tutustuimme kurssitovereihimme. Tällä haettiin varmasti kurssille parempaa ilmapiiriä, mutta myös haastettiin opiskelijoita toimimaan uusissa ryhmissä. Ryhmätyötaito sekä hyvät vuorovaikutustaidot ovat varmasti yksi tärkeimmistä ominaisuuksista tämän päivän työelämässä. Monien suureksi järkytykseksi myöskään oppimispäiväkirjan tekoon muodostettavia ryhmiä ei saanut itse valita, vaan ryhmät arvottiin. Uuten ryhmään mentäessä oli mielenkiintoista havainnoida, nouseeko joku ryhmässä heti johtajan rooliin ja ottaako joku homman haltuun.
Luennolla tehtäväksi annettiin miettiä minkälainen on hyvä johtaja? Mitä ominaisuuksia hyvältä johtajalta löytyy? Ryhmämme mielestä hyvällä johtajalla on ainakin seuraavat ominaisuudet: on oman alansa asiantuntija, omaa hyvät vuorovaikutustaidot, on motivoiva ja innostava ja saa tätä kautta työntekijänsä venymään parhaaseen mahdolliseen tulokseen, on itse luotettava ja luo luottamusta, on tasa-arvoinen, on hyvä auktoriteetti, huomioi yksilöt ja luo heihin hyvät suhteet, on hyvä ihmistuntija, omaa hyvän paineensietokyvyn, osaa tehdä valintoja ja päättää vaikeistakin asioista, on innovatiivinen ja valmis muutokseen, “jalkautuu kentälle”, eli ymmärtää, että johtaminen ei ole enää vain ylhäältä alas päin suuntautunutta, vaan johtamista ja kommunikointia on pystyttävä käymään joka suuntaan. Listaa voisi jatkaa pidempäänkin, mutta tässä hiukan esimerkkejä joita nousi ryhmässämme esille. Kysyttäessä hyvää johtajaa, kukaan ryhmämme jäsenistä ei osannut nostaa omien kokemuksiensa tai havaintojensa perusteella esille ketään yksittäistä johtajaa. Toivon mukaan jokainen meistä pääsisi vielä toimimaan hyvän johtajan alaisuudessa, tai jopa itse nousta hyvän johtajan asemaan.
Kysymys erilaisista johtajista ja johtajuuden monista vaatimuksista nousi esiin luennolla katsomassamme videossa. Videolla mm. esiteltiin lyhyesti menestynyt yhdysvaltalainen yliopistourheilun valmentaja, jonka johtamistyyliin kuului huutaminen ja kova kielenkäyttö, sekä Zimbabwen nykyinen presidentti Robert Mugabe, jonka politiikan aikana maan talous on romahtanut.
Mitä siis opimmekaan Johtamisen perusteiden ensimmäisellä luennolla? Uutta asiaa ja tietoa ei juurikaan tullut, enemmänkin käytännön asiaa. Kurssimme suuri opiskelija määrä osoitti sen, että niin monta kuin opiskelijoita onkin, niin lähes yhtä suuri määrä on mielipiteitä ja näkemyksiä. Täytyy vain olla avarakatsainen ja valmis oppimaan uutta, ottaa oppia muiden näkemyksistä.
Kirjoittanut: Teemu Kinnunen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti