Kurssin viimeisiä luentoja viedään, ja tällä kertaa
luennolla käsittelimme enemmänkin johtajuuden historiaa. Lisäksi keskustelimme
jälleen, että millainen on hyvä johtaja. Meille tuli mieleen aika lailla samoja
piirteitä mitä ensimmäisellä luennollakin, mutta nyt meidän täytyi miettiä
mihin koulukuntaan nämä kuuluivat... Tästä lisää myöhemmin.
Ensimmäisenä käsittelimme tieteellistä liikkeenjohdon
koulukuntaa. Tämä suuntaus sai alkunsa Frederick Winslow Taylorin
kehittelemänä, ja sitä alettiin kutsua myös Taylorismiksi. Taylorin mukana on
olemassa neljä johtamisen periaatetta, ensimmäisenä suoritusstandardien luonti
työlle. Se tarkoitti sitä, että kaikkien työntekijöiden käyttämät työtekniikat
ja tavat tutkittiin tarkkaan ja näiden tietojen pohjalta luotiin kaikkein tehokkaimmat
työskentelytekniikat, jotka otettiin sellaisenaan käyttöön. Ideana tämä sinänsä
on hyvä, mutta työntekijälle itselleen ei anneta ollenkaan oikeuksia soveltaa
ja muuttaa työtapojaan ehkä oikeastikin vielä tehokkaampaan tekniikkaan. Toinen
periaate on työtekijän tieteellinen valinta ja kouluttaminen. Tämä prosessi on
tosi tarkka ja poimitaan vain parhaat mahdolliset työtekijät tiettyihin töihin.
Kolmas periaate on standardisoinnin ja valinnan yhdistäminen sekä neljäs johdon
ja työtekijöiden töiden erillisyys ja yhteistyö. Neljännessä periaatteessa
työtekijöiden ja johdon välille tehtiin selvä ero. Työntekijät pystyivät
huonosti vaikuttamaan oloihinsa. Vielä nykyäänkin taylorismia löytyy monistakin
organisaatioista, sekä armeija on hyvä esimerkki taylorismista.
Toinen koulukunta on Henry Fayolin kehittämä hallinnollinen
koulukunta, joka korostaa hallinnon merkitystä organisaatioissa. Pidimme
erittäin outona, että Fayolin mielestä, kun työtekijä menee töihin yritykseen,
hänen olisi tehtävä tällöin tätä samaa työtä yrityksessä koko loppu elämänsä. Sinänsä
hyvä että työtekijällä on varmasti taattu työpaikka ja hän oppii sen varmasti
tekemään hyvin, mutta kovin motivoivaa se varmastikaan ei ole. Pitäisihän
ihmisille antaa mahdollisuus edetä urallaan.
Kolmantena käsittelimme ihmissuhdekoulukuntaa, joka tuntui
meistä parhaalle vaihtoehdolle näistä kolmesta koulukunnasta. Siinä herätään
huomaamaan, että työtekijät tekevät parhaansa kun heitä kuunnellaan ja heitä
arvostetaan. Työtehtäviä kierrätetään, ollaan kiinnostuneita työtekijän
sosiaalisista tarpeista ja johtajat lisäävät yhteistyötä ja vuorovaikutusta
organisaatiossaan. Tätä koulukuntaa ei kehittänyt kukaan yksinään, vaan siitä
on kehittänyt mm. Elton Mayo ja Mary Parker Follett.
Kun vertailimme mihin koulukuntaan meidän alussa miettimämme
hyvän johtajan piirteet kuuluivat, melkeinpä kaikki kuuluivat
ihmissuhdekoulukuntaan. Muutama ominaisuus kuten hyvä ammattitaito, voisi myös
kuulua taylorismiin. Mielenkiintoista oli kuulla, että kaikki nämä koulukunnat,
Fayolia lukuun ottamatta, olivat syntyneet Yhdysvalloissa. Olisi voinut luulla,
että Euroopasta olisi ollut enemmän näiden ideoiden kehittelijöitä. Sillä
aikansa filosofit kuten Sokrates, olivat eurooppalaisia.
Nykypäivän johtamisteoriaksi on yleistymässä
McDonaldisoituminen. Sen mukaan nykyään johtaminen perustetaan neljään
periaatteeseen, tehokkuus, laskettavuus, ennustettavuus ja kontrolli. Nämä
kaikki kuuluvat taylorismiin, joka aiheutti paljonkin ihmetystä luennolla.
Ryhmässämme kyllä tunnistimme nämä nykyisistä organisaatioista, mutta olisi
voinut ajatella, että enemmän olisi ollut ajatuksia ihmissuhdekoulukunnan
puolelta. Ihmissuhdekoulukunta on kuitenkin enemmän inhimillisempi kuin taylorismi.
Katsoimme myös videon (http://www.ted.com/talks/jason_fried_why_work_doesn_t_happen_at_work.html),
jossa Jason Fried kertoo ajatuksiaan nykyisestä työskentelykulttuurista. Hänen
mielestään ihmisten pitäisi saada työskennellä rauhassa, jotta he
työskentelisivät tehokkaimmin. Esimerkiksi toimistossa on koko ajan paljon
häiriötekijöitä, jotka häiritsevät työtekijän keskittymistä. Tämä on hyvinkin
totta, jos työtekijä on jossakin hyvin innovatiivisessa ja keskittymistä
vaativassa työssä. Tällöin toivoisi, että kukaan ei tulisi keskeyttämään, ja
kuten Jason kertoo, että työtekijä saisi itse määrätä milloin hänet
keskeytetään. Tämä onnistuisi esimerkiksi työskentelemällä kotona, jossa on
vain ns. vapaaehtoisia häiriötekijöitä kuten televisio. Tässä tulee kuitenkin
esiin luottamuspula esimiehen ja työtekijän välillä, että tekeekö työtekijä varmasti
kotonaan töitä. Nykyään onneksi on entistä enemmän mahdollista tehdä etätöitä
ja tämä varmasti helpottaa joidenkin työtekijöiden keskittymistä työhönsä.
Varsinkin nykyajan kehittyvä teknologia edesauttaa tätä suuntausta.
kirjoittanut Arttu Ruuska
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti